اللهم صلى على سيدنا محمد وعلى آله واصحابه وسلم

Thursday, February 18, 2010

Asma sabar hadapi cabaran


Asma sabar hadapi cabaran

ARKIB : 16/02/2010
(Artikel Bicara Agama Utusan Malaysia)

ASMA binti Salamah adalah isteri kepada Ayyasy bin Abi Rabiah al-Makhzumi. Perkahwinan mereka dianugerahkan dengan anak lelaki yang bernama Abdullah bin Ayyasy.

Asma dan suaminya tinggal di Mekah. Pada awal keislaman. Mereka sentiasa ditindas dan diseksa oleh orang kafir Quraisy Mekah. Penindasan itu telah menyebabkan orang Islam Mekah berhijrah ke Habsyah. Ini termasuklah Asma dan suaminya. Mereka berdua turut berhirah ke Habsyah bagi menyelamatkan diri daripada terus diseksa oleh kafir Quraisy.

Semasa di Habsyah, Asma dan suaminya hidup dengan aman dan bahagia. Sehingga pada suatu hari mereka mendapat tahu berita bahawa orang Quraisy sudah memeluk Islam. Mereka pulang ke Mekah dengan hati yang gembira. Namun berita yang mereka terima itu adalah palsu. Akhirnya mereka berhijrah pula ke Madinah.

Asma seorang isteri yang baik. Dia taat kepada suaminya. Namun satu hari Ayyasy berasa bersalah kepada isterinya kerana menyembunyikan sesuatu.

Lalu berkata dia kepada isterinya: "Wahai Asma, saya rasa bersalah kerana telah melakukan satu perkara yang penting tanpa memberitahu awak."

Asma terkejut mendengar penjelasan suaminya. Selama dia berkahwin, suaminya tidak pernah berahsia dengannya.

"Apakah yang telah awak lakukan?" Tanya Asma tidak sabar-sabar mendengar jawapan dari suaminya.

"Saya harap awak tidak terkejut dengan berita yang akan saya sampaikan ini," kata suaminya.

"Baik. Segera beritahu kepada saya," kata Asma lagi.

"Saya sudah memeluk agama Islam. Saya adalah pengikut Nabi Muhammad," kata suaminya.

Asma menerima berita itu dengan rasa gembira. Lalu dia berkata kepada suaminya, "Benarkah? Saya juga ingin memeluk agama Islam. Saya juga ingin berbaiah dengan Nabi Muhammad."

Ayyasy bersa lega kerana isterinya dapat menerimanya sebagai seorang Islam. Dia pun berkata: "Syukur, awak juga terbuka hati untuk menjadi orang Islam."

Asma adalah seorang pelapor hadis. Dia telah melaporkan hadis dari Nabi Muhammad. Terdapat beberapa orang juga turut melapor hadis darinya. Antaranya termasuk anaknya yang bernama Abdullah bin Ayyasy dan seorang sahabat wanita yang bernama ar-Rubayyi' binti Muawwidz.

Nabi Muhammad juga menghormati Asma dan suaminya. Nabi Muhammad pernah datang ke rumah Ayyasy bagi menziarah orang sakit. Begitu juga dengan Asma dan suaminya yang pernah datang ke rumah Nabi Muhammad.

Suatu hari, Asma dan suaminya pergi membawa anaknya yang sakit ke rumah Nabi Muhammad. Anaknya masih kecil.

"Wahai Nabi Muhammad. Tolong ubatkan anak saya ini. Dia sakit. Saya tidak sanggup melihatnya menderita kesakitan," kata Ayyasy kepada Nabi Muhammad.

Nabi Muhammad bersimpati terhadap anak kecil itu lalu menadah tangannya berdoa: "Ya Allah sembuhkanlah anak kecil ini dari sakitnya."

Selepas selesai Nabi Muhammad berdoa, beliau meniupkan ke atas badan anak kecil itu. Anak Asma nampak segala perbuatan Nabi Muhammad. Selepas itu anak tersebut cuba meniru gaya yang dilakukan oleh Nabi Muhammad tadi. Anak itu melakukan perbuatan Nabi Muahammad tadi secara berulang-ulang.

"Tidak baik awak mengajuk dan meniru cara Nabi Muhammad merawat awak itu," kata seorang sahabat yang berada di rumah Nabi Muhammad.

Orang yang terdapat di dalam rumah Nabi Muhammad pada ketika itu turut memarahi dan melarang anak kecil tersebut daripada terus-menerus meniru gaya Nabi Muhammad.

Melihat keadaan itu, Nabi Muhammad berkata: "Tidak mengapa. Biarkan anak itu meniru perbuatan saya tadi. Kita sepatutnya berlaku baik terhadap anak yang masih kecil. Jangan kita memarahi mereka. Kita perlu mengasihi dan menyayangi anak-anak."

Kesemua ahli keluarga Nabi Muhammad dan beberapa orang yang berada di situ akur dengan kesilapan yang mereka lakukan. Mulai pada hari itu mereka sentiasa mengasihi dan menyayangi anak-anak yang masih kecil.

1 comment:

  1. Pengen yang lebih seru ...
    Ayo kunjungi wwwasianbet77com
    Buktikan sendiri ..

    Real Play = Real Money

    - Referal 5 + 1 % ( seumur hidup ) .
    - Cash Back up to 10 % .
    - Bonus Royalty Rewards setiap bulan .

    untuk Informasi lebih jelasnya silahkan hubungi CS kami :
    - YM : op1_asianbet77@yahoo.com
    - EMAIL : asianbet77@yahoo.com
    - WHATSAPP : +63 905 213 7234
    - WECHAT : asianbet_77
    - SMS CENTER : +63 905 209 8162
    - PIN BB : 2B4BB06A / 28339A41

    Salam Admin ,
    http://asianbet77.com/

    ReplyDelete